Diabetik.sk - Odborné informácie a pomoc diabetikom

Cukrovka a poruchy metabolizmu tukov

Je dokázaný vzťah medzi počtom úmrtí na koronárnu chorobu srdca (chorobu vencovitých tepien) a hladinou celkového cholesterolu nad 4,6 mmol/l. Dôkazy, že zníženie koncentrácie cholesterolu v krvi zmenšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení, sú jednoznačné. Zníženie celkového cholesterolu o 10 % sa spája s 25 % znížením výskytu ochorení srdca po piatich rokoch.

Pokles koncentrácie LDL-cholesterolu o 1 mmol/l sprevádza zníženie výskytu srdcových príhod o 20 %. Každé zvýšenie HDL-cholesterolu o 0,02 mmol/l zmenšuje riziko úmrtia o 2 – 3 %. Zvýšenie triacylglycerolov o 1 mmol/l zhoršuje riziko o 30 %.

Diabetici sa automaticky zaraďujú do skupiny pacientov s veľmi vysokým rizikom, preto sa musia liečiť, ak majú zvýšené hodnoty cholesterolu. Ak Vám lekár predpíše liek, má na to dôvod. Prečítajte si písomnú informáciu pre používateľa, aby ste vedeli rozpoznať nežiaduce účinky, a neodôvodnene neprerušujte užívanie predpísaného lieku. Každým dňom zmenenej životosprávy a užívaním lieku si znižujete riziko vzniku infarktu myokardu alebo cievnej mozgovej príhody.

Cieľová hladina LDL-cholesterolu by mala byť pod 2,2 mmol/l u pacienta po cievnej mozgovej príhode (mŕtvici) alebo po infarkte myokardu. U diabetikov bez uvedených komplikácií by mala byť pod 3,0 mmol/l.

Odporúčania na zníženie hladiny LDL-cholesterolu

Pri znižovaní hladiny LDL-cholesterolu (ľudovo nazývaného „zlého“ cholesterolu) sa stačí riadiť jednoduchými radami.

Vylúčte z jedálneho lístka viditeľné tuky, rozdeľte si tanier na polovicu. Najprv si naložte na polovicu taniera zeleninu, potom na druhú polovicu svoje zvyčajné jedlo.

Už touto prvou radou sa Vám výrazne upraví hodnota cholesterolu.

Zelenina obsahuje veľa vlákniny, ktorá ho pomáha vylučovať. Na to, aby ste si zlepšili ochranný cholesterol (HDL), začnite sa viac pohybovať. Celkovo si tým znížite srdcovo-cievne riziko.

Výber správnych potravín

Ryby, mäso

Rozhodnite sa pre rybu namiesto tučného mäsa (bravčový bôčik, slanina, klobása).

Eskimáci žijú dlho, aj keď jedia iba mäso. Je to preto, lebo konzumujú veľa morských rýb, ktoré obsahujú omega-3 mastné kyseliny. Najvhodnejšie sú morské ryby ako losos, makrela. Naopak, plody mora a kôrovce (napr. krevety, ustrice, sépie alebo kaviár) obsahujú veľmi veľa LDL-cholesterolu (138 až 300 mg cholesterolu na 100 g). Kombinujte slede (81 g cholesterolu) s jogurtovým dressingom namiesto majonézy.

Z mäsa sa odporúča hovädzina. Obsahuje kyselinu stearovú, ktorá pomáha zvyšovať hladinu „dobrého“ HDL-cholesterolu a znižovať hladinu „zlého“ LDL-cholesterolu. Konzumujte chudé kuracie mäso (napr. kuracie prsia namiesto kurčaťa s kožou). Znížite tým príjem LDL-cholesterolu o 15 mg na 100 mg porciu. Nejedzte vnútornosti (100 g pečene, obličiek alebo srdiečok obsahuje 300 mg cholesterolu). Klobásu, špekáčiky (v 100 g je 96 mg cholesterolu) jedzte s celozrnným chlebom a so šalátom. Uspokojte sa s jedným vajíčkom na raňajky cez víkend (jeden žĺtok má v sebe 300 mg cholesterolu). Dajte pozor na prísun „skrytých“ vajec v koláčoch, omáčkach a pod.

Mlieko a mliečne výrobky

V jedálnom lístku obmedzte maslo (v 100 g je 125 – 300 mg cholesterolu). Zjedzte len pár gramov denne.

Vyberte si správny syr vzhľadom na obsah tuku. Konzumujte mäkké zrejúce syry (typ Limburger) namiesto mozzarelly. Porcia 100 g mozzarelly so 45 % obsahom tuku v sušine zaťaží Váš organizmus až 46 mg cholesterolu, kým 100 g mäkkého zrejúceho syra s 20 % obsahom tuku v sušine len 21 mg cholesterolu. V súčasnosti sa odporúča konzumácia nízkotučného mlieka namiesto plnotučného – rozdiel v príjme cholesterolu tým znížite o 50 %. Vhodné sú margaríny obsahujúce omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Na pečenie nepoužívajte stužené tuky.

Ochucovanie šalátov

Čerstvé šaláty ochucujte len malým množstvom 30 % smotany (109 mg cholesterolu na 100 g), lepšie je však nahradiť ju nízkotučným jogurtom. Do šalátov používajte olivový olej. Jednoduché a viacnásobne nenasýtené mastné kyseliny obsiahnuté v olivovom, slnečnicovom a repkovom oleji Vám pomôžu znížiť hladinu cholesterolu.

Iné požívatiny

Vlašské orechy sú bohaté na obsah omega-3 mastných kyselín. Jedzte ich namiesto maslových keksov. Konzumujte sójové bôby, hrášok a iné strukoviny, lebo pomáhajú zabraňovať vstrebávaniu cholesterolu z potravy do krvi.

Prehľad vhodných a nevhodných potravín pre ľudí s vysokou hladinou LDL-cholesterolu

PotravinyVhodné na konzumáciuObmedzená konzumáciaNevhodné na konzumáciu
tukyrastlinné oleje: olivový,repkový, prípadne slnečnicový, mäkký margarínkukuričný olej, sójový olejkokosový olej, masť, maslo, slanina, loj, prepálené oleje, tuhé margaríny, majonézy
rybysladkovodné i morské (varené, grilované); konzervované ryby vo vlastnej šťave
mäsohydina (bez kože a vnútorností), králik, teľacina, hydinová šunka, sójové mäsohovädzina a bravčovina bez viditeľného tukutučné mäso (bravčovina, hovädzina), husi, mleté mäso, kačica, sliepka, vnútornosti, hamburgery, jaternice, krkovička
mliečne výrobkynízkotučné výrobky: tvaroh, mlieko, jogurt, zakysané výrobky, syry s veľmi nízkym obsahom tukusyry s obsahom tuku 30 %, mlieko a jogurty do 2 % tukusyry > 30 % tuku, smotana, šľahačka, smotanové jogurty, zmrzlina, plnotučné a kondezované mlieko, tvaroh s vysokým obsahom tuku
vajciavaječné bielky1 – 2 vajcia týždenne (na prípravu iných jedál)vaječné žĺtkya pokrmy z nich
pečivo, obilninycelozrnné  pečivo, pečivo z tmavej múky, grahamové, nesladené müsli, nelúpaná ryžanetučné pečivo z bielej múky (na prípravu iných jedál)
cestovinybezvaječnétvarohové a zemiakovévaječné
strukovinyvšetky bez obmedzenia
zeleninačerstvá/mrazená, zemiaky varenévyprážené hranolčeky, zemiakové lupienky, vyprážaná zelenina
ovociesurové, mrazenékompóty bez cukru, sušené ovociekandizované ovocie, sladené kompóty
pochutiny, dezerty, sladkostivšetky korenia, želé, sorbet puding z odstredeného mlieka, ovocné šaláty, vodová zmrzlina, nesladené müsli, tyčinkysušienky s nízkym obsahom tuku, med, umelé sladidlo bez energetickej hodnotyčokoláda a výrobky z nej, pudingy z tučného mlieka, cukor, múčniky, smotanová zmrzlina, maslové krémy a sušienky, sladené tyčinky
polievkynemastné vývary, zeleninové polievkypolievky zahustené zápražkou, smotanou, mastné polievky
orechyvlašské, lieskové, sezamové, mandlepistáciové, arašidy nesolené, kešukokos, solené oriešky
nápoječaje, nesladené minerálky, stolové vody, káva (zalievaná, instatná), šťavy z čerstvého ovocia, nealkoholické pivonízkokalorické nápoje, ľahké vína 2 – 3 dcl/deň alebo 1 pivo/deň, ovocné džúsysladené nápoje, limonády, džúsy s pridaným cukrom,čokoládové nápoje, alkohol nad 20 g/deň (hlavne pivo, destiláty)

Súhrnné odporúčanie

  1. S výnimkou rýb obmedziť konzumáciu živočíšnych tukov.
  2. Živočíšne tuky nahradiť rastlinnými olejmi.
  3. 5-krát denne konzumovať zeleninu, ovocie.
  4. Piť dostatok nealkoholických a nesladených nápojov.
  5. Pri nadváhe znížiť množstvo stravy.
  6. Alkohol zvyšuje koncentráciu tuku v krvi, má tiež vysoký obsah energie (kalórií).
  7. Každý deň sa pohybujte.

Kto by mal užívať lieky na prevenciu vzniku závažných ochorení?

  1. Pacienti s prejavujúcim sa aterosklerotickým srdcovo-cievnym ochorením.
  2. Osoby bez príznakov, ale s vysokým rizikom.
    1. Osoby s viacerými rizikovými faktormi, čo spôsobuje zvýšenie celkového rizika srdcovo-cievneho ochorenia (v jeho dôsledku 10-ročné riziko úmrtia predstavuje ≥ 5 %).
    2. Osoby s cukrovkou 2. typu alebo cukrovkou 1. typu s mikroalbuminúriou.
    3. Osoby s výrazným zvýšením hodnoty jedného rizikového faktora, najmä ak sa spája s poškodením cieľového orgánu.
  3. Blízki príbuzní osôb s predčasným aterosklerotickým srdcovo-cievnym ochorením alebo osôb s mimoriadne vysokým rizikom (úmrtie príbuzného muža mladšieho ako 55 rokov a ženy mladšej ako 65 rokov na infarkt myokardu alebo cievnu mozgovú príhodu).

Ciele prevencie srdcovo-cievnych ochorení

  1. Pomáhať osobám s nízkym rizikom srdcovo-cievnych chorôb udržať si tento stav doživotne a pomáhať zmenšovať riziko osobám so zvýšeným celkovým rizikom týchto chorôb.
  2. U osôb, ktoré majú tendenciu ostať zdravé, dosiahnuť nasledujúce charakteristiky životného štýlu:
    1. nefajčenie,
    2. zdravá výživa,
    3. telesná aktivita: 30 minút stredne intenzívnej aktivity denne,
    4. index telesnej hmotnosti (BMI) < 25 kg/m2 a predchádzanie vzniku centrálnej obezity (BMI je pomer váhy k ploche tela, t. j. kg/výška x výška),
    5. tlak krvi (TK) < 140/90 mmHg,
    6. hladina celkového cholesterolu < 5 mmol/l,
    7. hladina LDL-cholesterolu < 3 mmol/l,
    8. koncentrácia cukru v krvi (glykémia) < 6 mmol/l.
  3. U vysokorizikových osôb, najmä s prejavujúcim sa (manifestným) srdcovo-cievnym ochorením alebo cukrovkou, dosiahnuť prísnejšiu kontrolu rizikových faktorov:
    1. hodnota krvného tlaku < 130/80 mmHg, ak je dosiahnuteľná,
    2. hodnota celkového cholesterolu < 4,5 mmol/l s možnosťou až < 4 mmol/l, ak je dosiahnuteľná,
    3. hodnota LDL-cholesterolu < 2,5 mmol/l s možnosťou až < 2 mmol/l, ak je dosiahnuteľná,
    4. hodnoty glykémie nalačno < 6 mmol/l a HbA1c < 6,5 %, ak sú dosiahnuteľné.